Custom Bike Show

Succe för Custom Bike Show.

Med besöksrekord och Skandinaviens bästa MC-byggare på plats blev årets Custom Bike Show allt man kan önska sig. I bästa sommarvärme invaderades Norrtälje av 8000 motorcyklar och över 15 000 besökare som kom för att ta del av årets show.
Den första lördagen varje år är det Custom Bike Show i Norrtälje, ett centrum för svenska och skandinaviska motorcykelbyggare. Här premiärvisas alla nya byggen och landets namnkunniga aktörer finns på plats. Nytt för i år var det stora var antalet europeiska utställare och besökare, mer än någonsin.
-Vi har besökare från grannländerna, Ryssland, de baltiska staterna, Tyskland, Holland, Österrike och Italien. Vi har också fått utställare från dessa länder och det visar att intresset för vårt evenemang är stort även utanför Sverige, säger Twin Clubs ordförande Micke Sandberg.
Nästan 300 motorcyklar ställde upp i utställningen, ett startfält med mycket hög standard. De flesta byggen hade en väl genomarbetad form och design där de tekniska lösningarna hade hög klass. Detta tillsammans med en fantastisk lack skapade förutsättningar för en vinnarhoj.
En som uppfyllde allt detta var årets rookie, finländaren Lasse Tirkkonen från Kuusankoski utanför Helsingfors. En i hojbyggarkretsar helt okänd Lasse kom till Norrtälje med en klassisk HD-chopper. Motorcykeln blev dagens stora vinnare och hela publikens favorit. Först blev han vinnare i den stenhårda konkurrensen i HD-chopper. Den klassen var även i år den största och den där utmaningen är störst. Lasse hämtade också hem priset i bästa lack och avslutade året prisutdelning genom att vinna dagens trofé, Publikens Röst.
Årets utställning dominerades av deltagare från Europa och visar att utställningen är välkänd då den lockar tävlande ända från Österrike. Hälften av vinnarna i år var utländska gäster, tre förstapriser till Finland, förutom Lasse Tirkkonen, gick förstapriset i Classic Custom till Lävi Avikainen vinnare i Custom blev Samuel Heikkinen, båda från Helsingfors.

Två förstapriser gick också till Norge. Första priset i chopperklassen gick till Brage Fossum från Trondheim och dagens andra norska vinnare var Pål Stenersen från Oslo som vann Trikeklassen med sin Harley.
De svenska vinnarna fanns i klassen Modified Harley Davidson där samtliga pristagare kom från Sverige. Vann här gjorde Sarah Lindberg från Aspes MC i Västerhaninge. Klassen för gammelhojarna vanns av Björn Synnergren från Stenungsund med en Indian från 1948.
Evenemanget med en mix av utställning och folkfest är ett av de större i sitt slag i Europa, och arrangeras av föreningen Twin Club Mc i Norrtälje. Årets publik med nästan 15 000 besökare är nytt rekord och sätter Norrtälje på kartan över årets viktigaste motorcykelhändelser.
-Det har varit en fantastisk dag, vi har haft cirka 8000 motorcyklar genom entréerna och ungefär 15 000 besökare till showen. Evenemanget har rullat på och publiken har kunnat se många av de just nu bästa MC-byggena och samtidigt kunnat ta del av musikuppträdande och allt annat som händer på området säger pressansvarige Uffe Karlsson.
Även i år är Custom Bike Show Skandinaviska deltävlingen i VM i motorcykelbygge. Två vinnare väljs ut av internationell jury som med stöd från arrangörsföreningen Twin Club får möjlighet att delta i VM finalen i Sturgis i augusti i år.
-Sverige och Skandinavien har under de senaste fem-sex åren varit framgångsrika i VM och vi tycker det är kul att visa världen att svensk motorcykelbygge håller världsklass. Särskilt skoj är det av vi faktiskt har skickat VM-vinnare vid ett par tillfällen, säger Micke Sandberg
Årets VM-finalister blev Lasse Sundberg  och Stellan Egeland. Lasses hoj är en graciös Chopper med ett tydligt retro-stuk byggd med en ”antik” Husqvarna motor och lång framgaffel. Stellan Egelands bygge är en unik egen konstruktion med navstyrning.
Motorcykelbygge har en nästan 50-årig tradition i Sverige, och är därmed en pionjär, tätt efter USA där kulturen tog fart på 50-talet. Att bygga om eller att bygga en alldeles egen MC har inte varit helt självklart men intresset har funnits. Sverige har varit stilbildande i kulturen och det finns en ”Swedish style” i världen. Custom Bike Show är ett av de evenemang som på ett bra sätt förvaltar kulturen och bidrar till att den lever och gör intryck på resten av MC-världen i världen

Share

Om Magnus

MC-Folkets chefredaktör sedan 2001