Dag två på mässan i Milano

Under dag två har vi bland en massa annat tittat på Husqvarna Moab som är en ökeninspirerad bushoj med BMW:s encylindriga 650-motor. Utseendet har anor från den klassiska bilden av Steve McQueen på en gammaldags Husqvarna cross blandat med ett futuristiskt utseende med infällda diodljus. En klar publikmagnet som väckte berättigat uppseende.

Efter sina framgångar i FIM´s e-Power och TTX Grand Prix, vilket är officiellt VM för elmotorcyklar i roadracing, har CRP Racing beslutat att tillverka sin racer för gatbruk. CRP Racing ingår i CRP Group som även innefattar CRP Engineering, CRP Meccanica, CRP Technology, CRP Service och CRP USA. Med samlade erfarenheter från bland annat Formel 1, vindkraft, elmotorer och motorcyklar har CRP Group kunnat ta fram en mycket sofistikerad eldriven motorcykel. Energica Superbike har på papperet respektingivande prestanda. Vad sägs om 100 kilowatt och en toppfart på över 220 kilometer i timmen. Den totala räckvidden ska vara cirka 150 kilometer beroende på kraftuttag. Det som faktiskt är mest anmärkningsvärt är priset, som till lanseringen år 2013 förväntas landa på ungefär 15 000€, vilket motsvarar 140 000 kronor.

I Triumphs monter hittade vi Explorer 1200, en ny utmanare till BMW R1200GS och Yamaha XT1200Z Tenere. Efter succen i 800-klassen tar Triumph nu steget in i den hetaste hojklassen för tillfället. Äventyrshojar över 1000 kubik. Med närmare 140 hästar och urkopplingsbar ABS och Antispinn i flera steg kräver den en plats i topp tre. Vi återkommer med en provkörning.

Med nya SRV850 har Aprilia fört samman kraft och design från superbike med smidighet och komfort från pendlarscooter. För första gången hittar vi en 90-graders V-Twin på en scooter och dessutom på imponerande 850 kubik. Den utvecklar nästan 56 kilowatt, vilket motsvarar cirka 76 hästkrafter, och vridmomentet är hela 76,5 newtonmeter. Motor och större delen av transmissionen roterar åt motsatt håll som hjulen vilket reducerar gyroeffekten från svänghjul och leder till en smidigare hantering. En mycket genomtänkt motorupphängning samt att ljuddämparen inte sitter fast någonstans i ramen gör att vibrationerna hålls nere på ett minimum. För ovanlighetens är sluttransmissionen en vanlig kedja. För att få stopp på det 249 kilo tunga ekipaget sitter det dubbla skivor på 300 millimeter fram och en skiva på 280 millimeter bak. ABS är standard. Designen är direkt hämtad från Max Biaggis superbike, RSV4 och ger SRV´n ett tufft utseende. Aprilia menar att ett pendlarfordon behöver inte alls se vardagligt och tråkigt ut.

KTM 350 Freeride är ett helt nytt koncept på en allroundhoj för allt från lek på stigar och hinderbanor till enklare trialkörning i stadsmiljö. En vikt under 100 kilo, en råstark och lättkörd 350-motor och ett äkta KTM-chassi borgar för att det inte bara är en leksak, utan även ett riktigt sportredskap. Trots att priset blir mångdubbelt högre en för ett par springskor blir den i alla fall ett populärare motionsredskap hemma hos mig.

Streetfighterklassen blir allt mer populär i Europa och snart finns det inte ett motorcykelmärke som inte har en naken hoj i sitt modellprogram. MV Agusta var inte sena att haka på trenden och på Milanomässan presenterades senaste medlemmen i Brutalefamiljen, Brutale 675. Med en motor på 115 hästar och en torrvikt på 163 kilo är det inte konstigt att antispinn är standard. Förutom åtta olika lägen med antispinn finns även fyra olika inställningar för effekten och fly-by-wire kontrollen ska hålla Moto GP klass enligt MV Agusta själva. Chassi och fjädring är i princip samma som supersporten F3 och det bör borga för en smidig och busig hoj för de kurvigare vägarna. Bromsarna skäms inte för sig heller eller vad sägs om dubbla 320 millimeters skivor med Brembo ok. Att italienarna verkligen kan design vittnar den nya Brutale 675 om.

Share

Om Joachim Sjöström

Formgivare på MC-Folket och Sveriges MotorCyklister som brinner extra mycket för foto och att jobba med bilder... That´s me!