Debatt om motorcykelkörkort i SMC:s monter

På fredagen ordnade SMC en debatt gällande de nya regler som kommer att gälla för körkortstagare av motorcykelkort efter 19 januari 2013. Maria Nordqvist från SMC stod som moderator och med på scenen fanns riksdagsmännen Gunilla Carlsson (S) och Sten Bergheden (M) som representanter från trafikutskottet. Från myndighetssidan fanns Olof Stenlund, Transportstyrelsen, samt Lars Lundin, Trafikverket.

Mycket kretsade kring det nya körkortsdirektivet vilket kommer att innebära stora förändringar för körkortstagare av motorcykelkort, framför allt på tunga motorcyklar. Reglerna idag ser ut så här. Körkort för lätt motorcykel, A1, gäller för max 125 kubik samt en max effekt på 11 kilowatt (cirka 15 hästkrafter). Kan tas vid 16 års ålder.
När man är 18 år kan man ta motorcykelkörkort A med begränsning. Då gäller en max effekt på 25 kilowatt samt 0,16 kilowatt per kilo.
Om man idag har ett körkort A med begränsning flyttas man automatiskt upp till A utan begränsning vid 20 års ålder. Vill man gå direkt på A utan begränsning måste man vänta till 21 år.
I de nya direktiven kommer det först och främst att bli ett prov mellan varje steg samt om man vill gå direkt på tungt kort måste man vänta till 24 år.
Den andra stora frågan som diskuterades var de allt mer ökade kostnaderna för att ta ett motorcykelkörkort idag och att det hämmar trafiksäkerheten, eftersom fler kanske väljer att köra motorcykel utan körkort. Samtliga i panelen tyckte dock att systemet som det ser ut idag fungerar bra och att det nya direktivet bara är en förbättring. Jämförelsen med att man som 18 åring kan sätta sig i en supersportbil som till exempel Ferrari, men måste vänta till 24 år för att få styra en Honda Transalp gick inte hem hos någon av de inbjudna debattörerna. Skillnaden mellan två och fyra hjul är enligt dem enorm.
Vill ni diskutera körkortsfrågan finns SMC i monter E00:22.

20120127-170242.jpg

Share

Om Redaktionen