Grönt ljus för nykterhetskontroller med alkobommar vid alla Sveriges färjelägen

Rikspolisstyrelsen ger nu grönt ljus för nykterhetskontroller med alkobommar vid alla Sveriges färjelägen. Det meddelar MHF i ett pressmeddelande.
– Det här är ett stort framsteg. De slumpvisa nykterhetskontroller som hittills gjorts vid färjorna har fångat upp många fler rattfulla än vad som vanligtvis sker i tullens och polisens trafikkontroller. Faktum är att dessa färjekontroller gett mer än dubbelt så stor utdelning som övriga, säger Tom Bjerver, MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund.

Varje år rullar drygt 3,3 miljoner fordon av färjor, som angör svenska hamnar. Ska alla dessa bilar kontrolleras?
– Ja, även om det inte kan ske första året så måste det vara ambitionen inom ett par år, säger Tom Bjerver.

Finns det inte risk för att kontrollerna bromsar upp trafikflödet när hundratals fordon ska lämna en färja?
– Med hjälp av snabb och smart teknik tar det bara några sekunder att genomföra kontrollen. Våra studier visar att det sannolikt inte kommer att fördröja embarkeringen från bilfärjorna.

Varför är just alkoholkontrollen vid färjor så viktig?
– I ett enda slag kan vi mer än fördubbla antalet utandningsprov till totalt över fem miljoner per år utan alltför stora personella insatser. Kanske detta är det snabbaste sättet att få ned dödstalen i trafiken, som ökat igen under 2011 efter den kraftiga nedgången förra året, Bjerver.

Har ni några bevis för att just färjebilister är mer påverkade än andra?
– Det räcker med att nämna den ungerske lastbilschauffören som frontalkrockade med flera bilar i Skåne och där flera fick sätta livet till.

Rikspolisstyrelsens rättsavdelning ger nu klartecken för alkobomsanvändning vid alla Sveriges färjelägen. I ett utlåtande skriver de båda juristerna Björn Malmqvist och Yvette Glantz att det från och med nu är fritt fram att bygga ut verksamheten med alkobommar på bred front:

”Användning av alkobommar förutsätter stöd i lag för att utföra alkoholutandningsprov, stoppa fordon samt använda våld vid genomförandet av dessa åtgärder. Polisman samt tjänsteman vid Kustbevakningen och Tullverket har rätt att utföra samtliga dessa åtgärder”, skriver Rikspolisstyrelsens jurister, som inte ser några rättsliga hinder för att genomföra kontroller på alla bilister vid Sveriges färjelägen.

– Nu gäller det att de nya reglerna snabbt sätts i sjön så att vi får en praktisk tillämpning ute i färjeterminalerna, säger Tom Bjerver, MHF.

Så fungerar alkobommen
Systemet med alkobommar vid färjelägen bygger på att varje hamn utrustas med ett antal bomfickor vid utfarten – både för personbilar och tung trafik.

Föraren uppmanas via skyltar och röstmeddelande att lämna ett utandningsprov. Provtagningen, som tar tre sekunder, sker utan munstycke. Om föraren är nykter öppnas bommen.

Den nya tekniken innebär att det räcker med en vindpust från den som blåser. Om någon har för hög promillehalt kan föraren kontrolleras i tullens anläggning, där det finns en så kallad Evidenzer. Den mäter promillehalten med sådan exakthet att mätningen fungerar lika bra som blodprovningstagning i domstol.

Share

Om Magnus

MC-Folkets chefredaktör sedan 2001