Hertigen regerar

Vi befinner oss i vulkanbergen i centrala Gran Canaria. Provkörningen av nya KTM 690 Duke av 2012 års modell har pågått i två dagar, vägarna är smalare, krokigare och dikena djupare än på något annat ställe där jag varit. Asfalten är till 70 procent helt perfekt, och bara några av de smalaste gamla bergspassen har dålig asfalt. Ja, inte ens dom vägarna är ju dåliga jämfört med våra svenska asfalterade småvägar, de är bara inte lika bra som övriga spanska asfaltvägar. KTM har byggt en ny encylindrig Duke 18 år efter att den första Duken satte sin prägel på hojvärlden. Då kallades den för Motard, men den klassen har utvecklats till mer tävlingsinriktade motorcyklar med mindre komfort, värstingprylar inklusive kolfiber och ett icke lika köpvänligt pris. Här har nya Duken gått den motsatta vägen. Motorn är visserligen det i särklass värsta som går att uppbringa på en encylindrig gathoj, men man har valt att inte använda rena racingkomponenter vad gäller fjädring och bromsar. Nu betyder det absolut inte att man ens vid den mest inspirerande körning på väg kommer att sakna värstingprylarna. Hela testen läser du i nästa nummer av MC-Folket. Om du är medlem i SMC vill säga.

Share

Om Magnus

MC-Folkets chefredaktör sedan 2001