Clover har anslutit sig till de som tillverkar fluoriscerande MC-utrustning. Med en ny jacka godkänd enligt level 1 och ett nytt ryggskydd godkänt enligt level 2 vill man bidra till att öka både den aktiva och den passiva säkerheten för oss motorcyklister. Ryggskyddet är producerat helt utan hårda plastdelar. Jackan är tillverkad av trelagers DHP-700 tyg. Jackan är gjord för året runt bruk och är 100 procent vattentät och har ventilationsöppningar fram, på armarna och på ryggen. Mer info: www.clover.it
Knallgul Klöver
Publicerad i: Nyheter
– 06/04/2012
Hej.
Dåliga MC-förare ska inte tro att de kör bättre av en flouricerande jacka, reflexdekaler od. Enl Buddha skapar den som har full kontroll över sig själv säkerhet åt alla. Man ska inte vara så sk ’vetenskaplig’ och lägga den verkliga säkerheten åt sidan. Det kallas ”make belief” på engelska och praktiseras tyvärr överallt som en psykologisk surrogatmetod. Man kan inte låtsas vara bra, man måste vilja. Man kan inte på en höft tro att man vet om man inte intuitivt ser att det är riktigt. Man måste vilja och med vilje bli koncentrerad. Med rätt koncentration följer glädje utan berusning. Detta fungerar ungefär som ett utmattingsprov där en förare med rätt koncentration kör lika säkert när han kör mkt fortare än tillåtet liksom då det är nödvändigt att köra mkt långsammare än tillåtet, t ex på parkeringar och bland småhus. Med andra ord finns det en övre gräns i trafiken för både tekniken och förnuftet men man måste även tillåta sig att köra långsamt. Om man diskuterade sk körglädje mera skulle man inse att det är med rätta insikter som grunden till ett säkert framförande av vilket slags fordon som helst kommer. Tyvärr förefaller ämnet ur den här synvinkeln vara tomt för många, då det för dem bara handlar om fordonet. Okunskapen om sin egen förmåga leder till stress varför han vid en 30-skylt kan bli fruktansvärt otålig och osäker och tom vara en sämre förare än i höga farter.
Med andra ord: köp inte flouricerande jackor och klisteretiketter utan lär dig köra MC. Det kom också en ”rapport” ed för flera år sedan (8-10?) där det sades att man inte kunnat notera en minskning av olyckor pga flouricerande mc-dekaler.
Däremot tror jag inte alls att man blir en bättre förare med längre utbilning eller att man är ”klar” förän flera år efter man tagit kortet.
Janne