Norton planerar att designa och bygga elektriska motorcyklar på hemmaplan i Midlands, och som enligt tillverkaren blandar Nortons märkets DNA med racingprestanda, touring-räckvidd och lättviktshantering.
Projektet Zero Emission Norton löper över två och ett halvt år och är medfinansierat av ett statligt system. Projektgruppen utgörs av totalt sex partners; Delta Cosworth, HiSpeed Limited, Formaplex Technologies, M&I Materials, INDRA och The University of Warwick. WMG har varit involverad med Lotus för designen av Lotus Evija samt Triumph för utvecklingen av TE-1 elmotorcykeln.
Enligt Norton kommer Zero Emission att leda resan mot elektrifiering av tvåhjulingar, förbättra arbetsstyrkans kapacitet, lokala jobb och en konkurrenskraftig brittisk leveranskedja. På Nortons hemsida uttalar sig Dr. Robert Hentschel, CEO Norton Motorcycles.
-Denna betydande finansieringsinvestering är en betydelsefull milstolpe för varumärket eftersom den markerar början på vår elektrifieringsresa och uppfyller vår tioåriga produktplan. Tillsammans med våra partners i världsklass är vi övertygade om att projektet Zero Emission Norton kommer att eliminera den aktuella tvisten mellan en konventionell och elektrisk motorcykel för att skapa eldrivna produkter som förare önskar.