Skåneloppet 60 år

Den 16 september 1952 kördes Skåneloppet på den helt nya Råbelövsbanan utanför Kristianstad för allra första gången. Det var ett TT-lopp för motorcyklar som kördes i klassera 125, 175, 350 och 500 cc. Flera av den tidens världsstjärnor, som Geoffrey Monty, Siegfried Wünsche och A J Dudley-Ward imponerade på publiken, som dock gärna höll på svenska Varg-Olle Nygren och Kuno Johansson.

Rickard Bruzelius har stora samlingar med bilder och föremål från loppen. Den 9 september invigs en permanent lokal för hans samlingar på Råbelöf, alldeles intill den gamla banan

Skåneloppet kom att köras i tio år framåt, till 1961. Sju gånger för motorcyklar och tre gånger för bilar. Loppen kom så småningen att ingå i VM. Dessa lopp hade en hög internationell dignitet som inte nåtts i svenska motorsporteveneman vare sig tidigare eller senare. Rickard Bruzelius, numera pensionär men fortfarande aktiv crossåkare, har haft ett brinnande intresse för loppens historia och kunde förra året ge ut boken ”Skåneloppet – Sveriges Grand Prix – 1952 – 1961” (JM Förlag), en bok som bland annat  innehåller 350 bilder, vilket är en liten del av hans samlingar.

Den lokal som ska iordningställas för hans samlingar är inrymd i  det gamla fruktpackeriet på invid kyrkan Råbelöfs gård. Den kommer att hållas öppen på annonserade tider.

 

Motorismens genombrott

 I samband med invigningen ordnas en träff på Råbelöf med motorfolk med intresse av tiden för massmotorismens genombrott. Ägare av motorcyklar av typ och ålder som har direkt anknytning till 1952 års lopp blir inbjudna att visa sina fordon. Deltagande märken var bland annat DKW, Norton, AJS, Triumph, Horex, Velocette, Vincent, Puch, Ducati, Monark och NV.

Den stora sensationen på den tiden var DKWs trecylidriga 350-kubikare, en maskin som fartmässigt matchade de allra snabbaste 500-kubikarna av andra märken.

1952 är ett år när efterkrigsgenerationen av motorcyklar och bilar började komma. Det årets motorcyklar var i allmänhet förkrigskonstruktioner som försetts med teleskopframgaffel och bakhjulsfjärdring. Bilmarknaden var blandad, de flesta europeiska nya bilarna var fortfarande av förkrigsmodell som till exempel Volkswagen, Ford Anglia, Opel Olympia, Volkswagenoch  IFA F8. Konstruerade under kriget eller strax efter var de amerikanska bilarna och ett ökande antal europeiska bilar som våra svenska Volvo 444 och Saab 92 samt t ex Renault 4CV och Peugeot 203. De amerikanska bilarna hade fått magnifikt formgivna karosser på chassier av förkrigstyp.

1952 var svenskarna i full gång med sin motorisering. Många var de som pendlade till arbetet på sin Husqvarna 120-kubikare. Vägarna var mestadels grusvägar, leriga på höstarna, hala på vintrarna och dammiga på somrarna. Störthjälmen hade inte slagit igenom ännu. Många av de som hade tanken mellan knäna drömde om nästa steg, en egen bil.

Motorintresset var enormt. Som mest samlade Råbelövsloppen 80 000 besökare. I ännu högre grad än nu var bilar det stående samtalsämnet.

 

Samling på Råbelöf

Den 9 september blir en minnesvärd dag på Råbelöf. Utställning av bilar och motorcyklar från 1952 eller tidigare. Uppställning på gamla GP-banans startplats, defilering av fordon framför slottet, servering och musikunderhållning. Guide är naturligtvis Rickard Bruzelius. Han har ett långt liv bakom sig som bilinspektör, MC-åkare och samlare. Du kan läsa mer på: www.skaneloppet.se

Share

Om Magnus

MC-Folkets chefredaktör sedan 2001