Triumphs nya Trophy

Triumph gör ny entré i touringsegmentet med nyutvecklade Trophy 1215 kubik. Den har en karaktärsfull trecylindrig motor på 1215 kubik som utvecklar 134 hästar och 120 Nm i vridmoment vid 6450 rvarv. Det är den mest tekniskt avancerade Triumphen någonsin med ride by wire, antispinn, farthållare, elektronisk fjädring, elektriskt justerbar ruta, integrerat ljudsystem med Bluetooth-funktionalitet, länkad ABS och Tyre Pressure Monitoring System (TPMS). Den har Triumphs Dynamic Luggage System (TDLS) som ger dynamisk stabilitet under färd, utökade serviceintervaller tillsammans med två års garanti med obegränsad körsträcka och den finns hos Triumphs återförsäljare från och med november 2012.
Triumph Motorcycles kommer tillbaka in i touringsegmentet med lanseringen av den helt nya kardandrivna Trophy. Trophy är den tredje helt nya modellen som lanseras av Hinckley fabriken under de senaste arton månaderna. Den helt nya Trophy:n är fylld med en mängd tekniska funktioner, som till stor del är standard. I hjärtat av Trophy, finns samma trecylindriga motorplattform som utvecklats för prisbelönta Tiger Explorer. Kardanaxeln drivs med en 1215 kubik trippel och ger 134 hästar vid 8900 varv och 120 Newtonmeters vridmoment vid 6450 varv vilket ger en jämn kraft utan ansträngning när det behövs. Ett torsionsdämpningssystem används för att överföra kraft från växellådan till kardanenheten genom ett fjädrande koniskt kugghjul. Utöver detta en metallisk drivaxel som medger en viss mängd av flexibilitet i kardanen. Dessa kombinerade funktioner bidrar till att ge en förfinad drivlina och chassiprestanda som säkerställer att kraften levereras på ett smidigt och kontrollerbart sätt utan hissning. Ride by wire-teknik ger både traction control och farthållare vars funktionalitet optimerar motorns verkningsgrad och bränsleekonomi.
Stora ansträngningar har gjorts för att optimera skydd mot väder och vind med aerodynamiskt förbättrade kåpor. Den elektriskt justerbara skärmen kan höjas 16,4 centimeter och kommer med en minnesfunktion som automatiskt återställer till senaste förinställda position när du startar om motorcykeln. Förar- och passagerarkomforten förbättras ytterligare med en rad alternativ inklusive uppvärmda sadlar. Förarens sitthöjd kan dessutom justeras mellan 800 och 820 millimeter.
Två modeller finns – Trophy och Trophy SE. Färgvalet är Pacific Blue eller Lunar Silver för bägge modellerna. Båda modellerna har strålkastare med lägesjustering, centralstöd, justerbar sitthöjd för föraren, låsbar förvaringsbox i kåpan med 12V eluttag, en 26 liters bränsletank och unika Triumph Dynamic Luggage System (TDLS), allt som standard.
Triumph Dynamic Luggage System. Systemet hjälper till att upprätthålla chassits balans genom att frikoppla väskorna från chassit så att varje väska kan ”flyta” och därför optimera stabiliteten. Med 31 liter per sidoväska, kan ytterligare lagringsutrymme uppnås med en ”Plug and Play” top box med eluttag på 55 liter som tillval. ”Plug and Play”-funktionen gör montering och demontering enkel utan att behöva koppla in och ur kablar. Den har ett 12V-uttag på insidan så att elektriska apparater kan vara på eller laddas under färd.
Trophy SE modellen har en kraftfull integrerad ljudanläggning, med Bluetooth-teknik, USB-ingång och iPod/MP3-spelar kompatibilitet.
SE har dessutom ställbar elektronisk fjädring från WP, som drivs via en ergonomiskt utformad switch kub. Föraren kan välja önskad inställning – Sport, Normal eller Komfort, och kombinera med olika lastinställningar – Solo, Solo plus bagage eller 2-upp och välja eller återgå till sina två inställningar via LCD-skärmen. Denna användarvänlighet och funktionalitet innebär att personliga inställningar lätt kan justeras genom att trycka på en knapp.
SE nyttjar också Triumphs Tyre Pressure Monitoring System (TPMS), vilket ger ytterligare säkerhet till föraren under körning. Ett extra 12-volts uttag för passageraren är standard.
Trophyns serviceintervall är 16000 kilometer och en större service vid varje 32000 kilometers intervall, vilket ger många och långa resor utan störande servicear. Trophyn kommer att få sitt första offentliga framträdande på Triumph Tridays i Neukirchen, Österrike 22-24 juni 2012 och kommer att göra ytterligare ett framträdande på Triumph Live Event på Mallory Park, Leicestershire, som äger rum 31 augusti-2 september 2012. Presslanseringen av Trophy och Trophy SE kommer att äga rum i början av september och de första motorcyklarna kommer att finnas hos återförsäljare i oktober 2012. Prissättningen kommer att bekräftas i början av september.

Share

Om Magnus

MC-Folkets chefredaktör sedan 2001