STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

Igge om hjälmar

Jag bläddrade bland kåserierna på MC-Folkets hemsida. De har huvudrubriken “Under hjälmen” och då kom jag förstås att tänka på just hjälmar.

Denna huvudbonad kan se ut på så många sätt. När jag började köra motorcykel 1981 så var det något vanligare än idag med öppna hjälmar. Förstås på veteransidan men även bland touringåkare och till och med hos vissa race-puttar. Till exempel ”Texas” här i sta’n som på något konstigt vis körde sporthoj även utan glasögon!!! Customhojar var precis i sin linda och där har ju trenden med öppet fortsatt och även chopper-piloter hade förstås öppna hjälmar även då.

Oavsett kategori av motorcyklist så var det oftast en Nolan N01’a i plast eller en fin Tommy i glasfiber. Tommy var bäst, då slapp man det där vecket i inredningen som gav direkt tillgång till örat om den lilla getingen träffade precis rätt …. eller snarare fel. 

Papegojskärm skulle det vara och ett par Climax-googles därpå. Papegojskärm är den korta, runda och lätt kupade skärmen som var vanlig då, mycket praktisk utan att fånga vinden. Climax’en skulle vara svarta med chrome och välvt glas och grått band eller bruna med plant och vinklat glas och orange resår för de som var lite äldre.

Men som cool 125’a-åkare så ville man ju ha en integralhjälm för att det tydligt skulle synas att det inte var en moped man körde. En svart MDS-hjälm för min del.

Snart nog, redan innan det var dags för tung MC så började jag använda min gamla moppe-hjälm mer och mer. Frihetskänslan var underbar, vinden i ansiktet hörde liksom till …och alla insekter fick man på köpet. Den öppna hjälmen immade ju heller inte igen vintertid som den jäkla integralen gjorde. Gjorde egna patent på ventilationsslangar etc men ack nej, det var bättre att köra öppet. 

Bidragande orsak till att jag föredrar öppna hjälmar var kanske också den där första gången jag provade att snusa, in med en prilla, iväg med hojen och tre minuter senare akut yrsel och behov att vomera… innan jag fått av mig integralen… var det för sent…

En annan stor fördel med öppna hjälmar på den tiden var just skärmen. Integraler hade ingen skärm då. Med skärm på hjälmen kan man bryta solstrålarna. Det vill säga det krävs en mycket lägre stående sol innan solstrålarna träffar ögonen jämfört med en hjälm utan skärm. Vid lågt stående sol räcker det med en lätt knick på nacken så slipper man även den.

Denna fördel har jag inte tänkt så mycket på genom åren eftersom jag ju nästan alltid kört med öppen hjälm med skärm men jag har blivit tydligt och abrupt påmind varje gång jag försökt använda integralhjälm! 

Hur gör ni med Solen???  Utan skärm blir man ju bländad! Jag förstår verkligen inte hur man kan köra utan skärm. 

Även ganska högt stående sol träffar ju rätt i ögonen! Solglasögon eller mörkt visir hjälper ju inte mot det faktum att solens strålar inte är avskärmade så att säga. Det blir lite mörkare… Yes, men lik förbaskat sol rätt i ögonen. Alla visir och glasögon har väl dessutom lite repor som ger upphov till fantasifulla ljusfenomen utöver själva solstrålarna. 

Om man gör en jämförelse med en bil så går ju dels taket långt fram, liksom skärmen på en hjälm och sedan finns i bilen dessutom ett solskydd att fälla ner vid behov. Vem vill vara utan solskyddet i sin bil?

På senare år, de sista 20 eller så, så har ju kategorin äventyrshjälmar dykt upp så nu finns den utmärkta möjligheten att få en skärm även på integralhjälmar. Men en hake återstår, dessa skärmar sitter ofta högt monterade och dessutom lätt uppåtvinklade? Vad är det för genier som designar dessa hjälmar? Lika illa på Crosshjälmar, helt obegripligt högt uppvinklat ibland, fångar fartvind och gör att skärmen bara är i vägen utan nytta mot eventuella solstrålar. Även moderna jet-hjälmar med skärm har ofta dessa sittande alldeles för högt. Har fått lov att bygga om skärmarna på mina två senaste hjälmar trots att jag valt dem med omsorg.

Var och en gör förstås som den vill men summa summarum bjuder jag här på ett litet välment tips: Skaffa hjälm med skärm. Bästa livförsäkringen är att se vart man kör 😊  

Avslutningsvis så finns det faktiskt en fördel med integralhjälm som jag ibland saknar i min öppna hjälm. De har bättre akustik när man visslar!

/ Igge