STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

Aerodynamik och nya Aprilia RS-GP24

Aprilia RS-GP24 redo för MotoGP.

Nu har Aprilia dragit av täcket på sin nya MotoGP-maskin, kallad RS-GP24, som ska företräder kulmen på det italienska företagets tekniska kapacitet och visar varumärkets drivkraft för innovation. Aprilia Racing Division, under ledning av Romano Albesiano, har under gjort en hel del tekniska revideringar av RS-GP.

I deras officiella pressmeddelande förklarade Albesiano att motorcykeln redan var en potent plattform, och att teamet arbetade för att göra vad som var redan bra ännu bättre. 

-RS-GP är ett moget projekt, troget Aprilia-filosofin, som vi har försökt främja i alla aspekter. Den aerodynamiska studien är kanske den tydligaste men varje detalj har designats om och avancerats. 

Från V4-motorn till chassit, från elektroniken till strategierna, förbises ingenting samtidigt som man behöll en tydlig koppling till den redan konkurrenskraftiga 2023-basen.

Motorcykeln får vilda vingar framtill, samt en helt sluten kåpa som inte ens låter motorn titta ut en liten bit. Avgassystemet går nu ut i bakkanten av maskinen, med ännu mer kaross som döljer avgasrören. Vid svansen, finns det en liten spoiler som sticker uppåt. På sidan syns stora kåpor på vardera sidan av bakhjulet, medan framtill suger stora kanaler in luft och kyler ner bromsarna.

Aleix Espargaró och Maverick Viñales och Miguel Oliveira (satelitteamet Trackhous Racing) att starta den nya säsongen på en RS- GP24 och Raúl Fernández kommer att använda en 2023-specifik hoj som sedan kommer att uppgraderas till den senaste versionen.