STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

Airbag Inside utvecklar ett fallskärmssystem 

Svenska företaget Airbag Insides patentillustrationer visar deras inovationer. Bild: Airbag Inside AB.

Det svenska företaget Airbag Inside har redan utvecklat ett krockkuddesystem för kläder under varumärket Mo’cycle, som placerar krockkuddar i ärmarna på jackor och byxben. Senare i år lanserar de sina första produkter; airbagjeans, en airbagväst och airbagshorts. Men, företagets patent visar än mer ambitiösa idéer för framtiden.

Bland dem finns stövlar utrustade med krockkudde samt ett fallskärmssystem -designat för att sakta ner föraren innan kollision. Cycle World skriver att fallskärmen är tänkt att passa in i förarens skinnställ, och väl uppblåst kommer den att se till att föraren lyfter med fötterna först, snabbt saktas ner och drar bort föraren från hojen.

Konceptet, enkelt förklarat, är att använda två små skärmtak med en uppblåsbar ytterkant som expanderar omedelbart, utan behov av passerande luftflöde. På liknande sätt blåses fästpunkterna till skärmtaken upp, för att bli relativt fasta och placera dem ovanför förarens huvud. Stabiliserande band är tänkta att stoppa skärmtaken från att snurra och/eller släppa luften de fångar. Banden är fästa på punkter ovanför förarens huvud för att hålla dem borta från halsen och minska risken för att trassla ihop sig. Systemet blåses upp med hjälp av konventionell teknik för uppblåsning av krockkuddar. 

Idén verkar vara inriktad på användning av racerbanor där kraschande motorcyklar och förare är mer förutsägbar än på allmänna vägar. Under lång tid har fallskärmar använts för att bromsa dragsters och militära flygplan där det finns begränsat utrymme för att stanna snabbt. Fallskärmarna hjälper även till att hålla dessa maskiner riktade rakt fram när de bromsar in. Speciellt på racerbanor möter förare ett liknande problem, de måste bromsas eller stoppas innan de når ett skyddsräcke och det enda som saktar ner dem är friktionen mellan deras utrustning och asfalten/gruset.