Efter tävlingen i Jerez för drygt två veckor tillkännagav Suzuki Motor Corporation att man planerar att dra sig ur MotoGP efter slutet av pågående säsong. Det ställer hela Team Suzuki Ecstar-organisationen och toppförarna Álex Rins och Joan Mir utan team inför 2023.
Lite mer än en vecka efter meddelandet gick Suzuki ut ett kort uttalande som löd: Suzuki Motor Corporation för diskussioner med Dorna angående möjligheten att avsluta Suzukis deltagande i MotoGP i slutet av 2022.
Tyvärr tvingar den nuvarande ekonomiska situationen och behovet av att koncentrera sina ansträngningar på de stora förändringar som fordonsvärlden står inför under dessa år Suzuki att drastiskt minska racingrelaterade kostnader och att använda alla sina ekonomiska och mänskliga resurser för att utveckla ny teknik.
Vi vill uttrycka vår djupaste tacksamhet till vårt Suzuki Ecstar Team, till alla dem som har stöttat Suzukis motorcykelracingaktiviteter i många år och till alla Suzuki-fans som har gett oss sitt entusiastiska stöd.
Spekulationer om Mir och Rins framtid tog fart direkt då de spanska förarna är extremt starka tillskott för vilket team som helst. Mir vann mästerskapet 2020 och ligger på en nionde plats och Rins ligger fyra efter sju tävlingar.
Nu har Repsol Hondas teamchef Alberto Puig bekräftat att man diskuterar framtidsutsikter. Skulle Honda välja någon av eller båda förarna, kommer andra förare att förlora sina platser.
Pol Espargaro, i synnerhet, anses riskera att förlora sin plats till Joan Mir, som enligt en rapport från Crash.Net anses vara ”favoriten till en andra Repsol Honda-hoj”.
Dock gjorde Puig det klart att Honda ännu inte har fattat några beslut om att ta in antingen Mir eller Rins, och sa att när förare vill prata med Honda så lyssnar Honda helt enkelt på vad de har att säga.
I en artikel publicerad av Speedweek sa Puig:
Jag kan inte bedöma om Mir och Rins också pratar med andra tillverkare. Allt jag vet är att de kontaktade oss. De ville prata, vi hade några samtal med dem. När förare vill prata med Honda lyssnar Honda alltid. Vi respekterar förarna och vi måste lyssna på vad de har att säga.
Det dock fler möjligheter för Rins och Mir från andra tillverkare, Yamaha, KTM och eventuellt Aprilia kan öppna dörren och ge en, eller båda, en chans under kommande säsong. I dagsläget har de flesta förare inte bekräftat sina kontrakt för säsongen 2023, så spelet om platserna i MotoGP-teamen fortsätter.