STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

Kawasaki slår in på den gröna vägen

Kawasaki Endeavour EV visades upp första gången under EICMA i Milano 2019. Bild Kawasaki.

Det händer grejer bakom Team Green, och det handlar om mer än bara en färg.

Nu väljer man att signalera för framtida elhojar. Kawasaki Heavy Industries Ltd. meddelade den sjätte oktober att alla huvudmodeller som säljs på den japanska och västerländska marknader kommer att drivas med el år 2035.  Företaget har dock inte bestämt om de ska etablera nya märken eller producera eldrivna versioner av sina nuvarande modeller.

Det var första gången som företaget gått ut och angett ett datum för när i tid som alla motorcyklar kommer att vara eldrivna. Kawasaki meddelade även att man inom kort kommer att utveckla eldrivna modeller och hybridmodeller. Den japanska tillverkaren planerar att marknadsföra tio eller fler typer av dessa modeller till 2025.

Kawasaki har experimenterat med en elmotorcykel i ett decennium. Bland annat Endeavour EV -konceptet som man visade upp vid EICMA i Milano 2019. EV Endeavour var byggd på en ram som liknar Ninja -modellerna och är jämförbar med Ninja 650 i storlek. Hojen hade ett enormt löstagbart batteri. Och, kraftverket var kopplat till en fyrväxlad motorväxellåda istället för en sexväxlad.

Fler japanska tillverkare är på G med el

I juli gick Yamaha Motor Co. ut med målet om att 20 procent av deras globala försäljning av nya hojar ska vara eldrivna till 2035. Och, med målet 90 procent till 2050. För närvarande är förhållandet mindre än en procent.

Honda Motor Co. har inte gett ett mål i procent för elmotorcyklar, men de har producerat modeller för företagsbruk vilka körs på el. Honda planerar att lansera en elhoj för personligt bruk till 2024.

De fyra stora motorcykeltillverkarna, inklusive Suzuki, kom i mars överens om att standardisera utbytbara batterier för eldrivna motorcyklar och kommer att främja eldrift genom att förbättra batteriets funktioner och göra de mer lätthanterliga för konsument.