
Den österrikiska MC-tillverkaren KTM är mitt inne i en kris och en omstruktureringsprocess på grund av stora skulder. Frågan är hur satsningen på MotoGP kommer att påverkas. Rykten florerar att KTM kan komma att lämna mästerskapet efter säsongen 2026. Den sista säsongen som körs med gällande regler, och under avtalet med den kommersiella rättighetsinnehavaren Dorna Sports.
RideApart har varit i kontakt med bolaget Alpenländischer Kreditorenverband Europa (AKV) som sköter KTM:s skuldförvaltning och lämnade ett uttalande på frågan om framtiden i MotoGP:
I detta avseende är det planerat att inte förlänga kontraktet med MotoGP, som löper till 2026. Ett tidigt utträde ur racingserien är för närvarande inte planerat. Anledningen till detta är minskningen av kostnaderna för KTM AG och dess dotterbolag.
KTM:s fabriksteam har tecknat kontrakt med Brad Binder till 2026, och Pedro Acosta som till årets säsong flyttat från Tech3 GASGAS har ett flerårigt kontrakt. Satelitteamet Tech3-teamet kör med Enea Bastianini och Maverick Vinales med Red Bull KTM-färger, båda har kontrakt över 2026.
Beslutet påverkar med stor sannolikhet även ungdomsklassen Red Bull Rookies Cup, och framtida generationer av racingförare som tar sig vidare till Moto3 och Moto2 via detta mästerskap.