STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

MIT bygger vätgasdriven MC

MIT Electric Vehicle-teamet testar sin vätgasdrivna motorcykel på Thompson Speedway Motorsports Park i Thompson, CT den 22 oktober 2023. Foto av Adam Glanzman/MIT.

Inom motorcykelvärlden genomgår vätgas just nu ett slags experimentell boom, som drivs av de japanska tillverkarna Honda, Kawasaki, Suzuki och Yamaha. De fyra tillverkarna bildade samarbetsgruppen HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology) för att utveckla vätgasteknik för motorcyklar. Kawasaki har också lagt fram sina egna vätgasplaner, med en prototyp baserad på den kompressormatade Ninja H2 SX-sporttouringhojen, medan Suzuki presenterade ett vätgasdrivet skoterkoncept på förra årets Japan Mobility Show.

Det amerikanska universitetet Michigan Institute of Technology (MIT) meddelar att man har byggt en experimentell vätgasdriven motorcykel, avsedd att utveckla bränslet för transporter i allmänhet.

MIT:s motorcykel kommer dock inte att använda väte på det sätt som föreslagits av japanerna, som använder väte som brännbart. I stället undersöker MIT användningen av vätebränsleceller i motorcyklar, vilket innebär att man använder väte för att driva en elmotor som skickar kraft till det drivna hjulet. En vätebränslecell är ett alternativ till ett batteri i ett elfordon, och i det här fallet en elmotorcykel.

MIT Electric Vehicle Team säger att de valde väte på grund av dess fördelar jämfört med batterikraft, särskilt när det kommer till räckvidd, påfyllnings-tid kontra laddningstid och på grund av de utsläpp som skapas av gruvprocessen litium, metallen som används i elektroderna på ett uppladdningsbart batteri.