STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

MotoGP 2023 är äntligen klar för start!

Bild: MotoGP.

Fler länder och race, plus det nya konceptet med sprint-race på lördag för kungaklassen. Till helgen drar allt igång! Men, dock inte som traditionen bjuder på Losail International Circuit i Qatar utan i Portimao, Portugal. 

Ducati levererade en trippel i MotoGP 2022, där italienaren Francesco ”Pecco” Bagnaia tog hem förartiteln. Bagnaia fortsätter att tävla för Ducati Lenovo Team och kommer att utmanas av ett mycket starkt startfält, med förare som Fabio Quartararo, Aleix Espargaro och Enea Bastianini. Tror att vi i år även kommer att få se Luca Marini och Jorge Martin riktiga genombrott, och Marco Bezzecchi. Det blir mycket spännande att se vad Marc Marquez kommer att bjuda på efter tre tuffa år och fyra operationer. Vi kan räkna med att spanjoren har siktet inställt på en nionde titel. Mycket hänger på en bra maskin från Honda.

Åtta förare har bytt team till årets säsong. Bastianini tog steget upp till Ducatis fabriksteam, där Jack Miller gick till Red Bull KTM Factory Racing. Portugisen Miguel Oliveira lämnade KTM och kör nu för RNF MotoGP Team och Alex Rins tävlar för LCR Honda Castrol, efter att Suzuki dragit sig ur MotoGP. Hans före detta stallkamrat och 2020 års världsmästare, Joan Mir, tar över som #93 stallkamrat hos Repsol Honda Team, efter Pol Espargaro som nu hör hemma hos GASGAS Factory Racing Tech3. Alex Marquez har bytt sin Honda mot en Ducati, och kör med Gresini Racing och Raul Fernandez hittar vi hos RNF MotoGP Team. 

Rookie är den regerande världsmästaren i Moto2, Augusto Fernandez som representerar GASGAS Factory Racing Tech3.

Sprint-race på lördag

Det nya upplägget är att man kör två träningspass på fredag, FP1 och FP 2, som dock kommer att förlängas i tid. De kombinerade tiderna från dessa sessioner kommer att avgöra vilka förare som tar sig direkt till Q2. Kvalet fastställer startplacering i båda loppet. På lördag morgon genomför MotoGP-klassen 30-minuters fri träning, liknande den nuvarande FP4, följt av Q1 och Q2. 

Sprintlopp kommer att äga rum klockan 15:00 på lördagen av varje Grand Prix och består av cirka 50 procent av den totala tävlingsdistansen. De sportliga reglerna kommer att vara desamma som de för söndagens lopp.

Poäng att delas ut enligt följande:

1:a position: 12

2:a position: 9

3:e position: 7

Sedan en poäng mindre, ned till nionde plats. 

Här finns alltså många poäng att samla in för de förare som är duktiga på att sätta bra kvaltider, och tuffare för förare som brukar jobbar sig uppåt under racen.

Den maximala bränsletankens kapacitet för sprintracen bekräftades till 12 liter.

Teamen kan välja att använda en specialbyggd bränsletank med denna kapacitet eller en alternativ metod för att minska kapaciteten i den normala tanken. 

MotoGP kör som det sista loppet på söndagen vid varje evenemang, där Moto3 kommer att följas av Moto2.

Moto3 och Moto2 kommer att som tidigare ha tre fria träningspass totalt under fredag och lördag, tidsinställda i syfte att gå vidare till QP1 och QP2.

Eyes on the light!