STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

MotoGP kopierar SMC Sport

Yamaha-föraren och den regerande världsmästaren Fabio Quartararo gillar inte idén med sprintrace.

I helgen körde SMC Sport en egen klass i samband med SM-finalerna i roadracing på Falkenberg Motorbana. Upplägget var två sprintrace, åtta varv, på lördagen och två på söndagen. 

Och, i lördags gick MotoGP ut med nyheten att man till nästa säsong kommer att introducera sprintrace vid alla GP-deltävlingarna.

Till nästa säsong kommer MotoGP-klassen ha två träningspass på fredag, FP1 och FP 2, som dock kommer att förlängas i tid. De kombinerade tiderna från dessa sessioner kommer att avgöra vilka förare som tar sig direkt till Q2. Kvalet fastställer sedan startplacering i båda loppen.

På lördag morgon kommer MotoGP-klassen att ha en 30-minuters fri träning, liknande den nuvarande FP4, följt av Q1 och Q2. 

Sprintlopp kommer att äga rum klockan 15:00 på lördagen av varje Grand Prix och består av cirka 50 procent av den totala tävlingsdistansen. De sportliga reglerna kommer att vara desamma som de för söndagens race.

Poäng att delas ut enligt följande: 

1:a position: 12

2:a position: 9

3:e position: 7

Sedan en poäng mindre, ned till nionde plats. 

Målet kommer också att vara att ha MotoGP som det sista loppet på söndagen vid varje evenemang: Moto3 kommer att följas av Moto2 följt av MotoGP.

Här finns alltså många poäng att samla in för de förare som är duktiga på att sätta bra kvaltider, och tuffare för till exempel Joan Mir, Suzuki, som jobbar sig uppåt under racen. 

Vad MotoGP-förarna tycker…

Bland MotoGP-förarna hörs olika åsikter. Den regerande världsmästaren Fabio Quartararo: Tja, jag tycker det är dumt… Jag tror att racet är på söndag. Jag vet inte varför vi kör något på lördag.

Aprilias Aleix Espargaro: Full respekt för Superbike, men det här är inte Superbike. MotoGP har mycket elektronik, mycket aerodynamik, många saker, många ingenjörer. Att komma till en bra inställning på hojen är mycket svårt.

Ducatis Pecco Bagnaia: Jag skulle vilja höra vad andra förare tycker och prata om det i säkerhetskommissionen eftersom sprintloppen är en överraskning. På en plats som Austin är det normala loppet redan så krävande mentalt och fysiskt. Två lopp kommer att bli så långa och svåra.

Teamkamraten Jack Miller: Jag är ett stort fan av det här. Det är ytterligare en chans till en bonus. Jag tänker, varför inte prova det? Jag tror att sprintloppet kommer att sätta in ett extra element där det är allt eller inget. Halva poängen gör att du vill ta fler risker som förare, och du behöver inte oroa dig för däcken, bränslet eller ens det fysiska tillståndet.

 Aprilias Maverick Vinales: Jag har aldrig provat ett sprintlopp, så det är dags att prova det. När jag ser Superbikes är det väldigt roligt. I slutet av dagen måste vi se till att folk gillar att tävla. Det kommer att vara bra för oss eftersom vi kommer att köra på mjuka däck och vara i tidsattackläge i tio varv!

MC-Folket tackar för SMC Sports instruktörer och coacher Danne och Mattias för tipset om att MotoGP hämtar inspiration från SMC 🙂