STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

Nu sker omställning till elhojar i Indonesien 

Indonesiens president Joko Widodo. Bild: Indonesiens presidentkontor.

En av världens största motorcykelmarknad är den i Indonesien, och nu går den helt in på att bli elektrisk. Till och med kolföretaget Miner Indika Energy vill investera i elsektorn och tillkännagav i april sin etablering i elmotorcykeltillverkaren Ilectra Motor Group. Och, i slutet av förra månaden presenterade Indika en gemensam investering på 15 miljoner dollar i Ilectra med det indonesiska riskkapitalföretaget Alpha JWC Ventures och Hong Kong-baserade Horizons Ventures.

Inhemska tillverkare i Sydostasiens största ekonomi hänger med på regeringens breda satsning som inkluderar ett mål på 13 miljoner elmotorcyklar på vägen år 2030. Ett enormt hopp från omkring 12 000 sålda enheter ifjol, i landet med mer än 270 miljoner människor. Som jämförelse fanns det över 110 miljoner bensindrivna motorcyklar i Indonesien 2020, enligt data från marknads- och konsumentdataleverantören Statista.

Regeringen planerar även att bygga 32 000 offentliga laddstationer till 2030 och har infört incitament som skatterabatter för elfordonsägare. Med mindre än 200 offentliga laddstationer i slutet av förra året är det en utmaning.

Tidigare i januari undertecknade Indika ett preliminärt avtal med den taiwanesiska tekniktitan Foxconn och elscootertillverkaren Gogoro, samt det statligt ägda Indonesia Battery Corporation, för att “utforska ett brett spektrum av investeringssamarbete” i Indonesiens EV-ekosystem. Företagen sa att det kan inkludera batteritillverkning och återvinning, batteribytesstationer och produktion av elektriska motorcyklar, bilar och bussar.