STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

Ny fjädring för nya Tiger 1200

Nya funktionen Active Preload Reduction för Tiger 1200-serien. Bild: Triumph.

Triumph Motorcycles har släppt en helt ny förbättring av sin avancerade Showa semi-aktiva fjädring för den helt nya Tiger 1200-serien, som först lanserades i november 2021. Den nya funktionen Active Preload Reduction har utvecklats för att minska den bakre fjädringsförspänningen när Tiger 1200 saktar ner, vilket gör att sitthöjden kan minskas.

För GT, GT Pro och GT Explorer finns det för närvarande två sitthöjdsinställningar – 850 mm och 870 mm, medan det för Rally Pro och Rally Explorer är 875 mm och 895 mm. Genom tillbehörspassat lågsitsalternativ kan kunderna redan sänka sittpositionen med ytterligare 20 mm, vilket ger en lägsta sitthöjd på 830 mm på GT-familjen och 855 mm på Rally-familjen.

Den nya funktionen Active Preload Reduction gör att dessa sitthöjder kan reduceras ytterligare. Beroende på den kombinerade vikten av föraren, ryggraden och bagaget kan den sänkas med upp till 20 mm när motorcykeln stannar, vilket ger föraren ökat självförtroende. 

Triumphs produktchef Steve Sargent säger i ett pressmeddelande:

-Den nya Tiger 1200-serien är redan en global framgång, lockar nya fans och ökar Triumphs andel av denna mycket konkurrensutsatta marknad. Den här nya funktionen kan aktiveras i farten, sänker tyngdpunkten vid lägre hastigheter, gör den ännu mer tillgänglig, ger förare mer självförtroende vid låga hastigheter och bättre kontakt med marken när de stannar.

Den nya uppdateringen kommer att vara tillgänglig för befintliga Tiger 1200-kunder via deras återförsäljare vid deras nästa service.