STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

Suzukis första tvåhjuling med motor

Suzuki Power Free fyller 70 år. Bild: Suzuki.

Det var 1952 som Suzuki visade upp sin första tvåhjuliga motordrivna cykel Power Free, utrustad med en 36 kubik encylindrig drivlina.

Moto.it skriver att stora företag startar ofta av en ren slump, drivna av instinkter och utsikter. Detta var också fallet för Suzuki 1909 när Michio Suzuki ville förbättra arbets- och levnadsvillkoren för sin mor som arbetade som vävare. I sin hemstad Hamamatsu skapade han en innovativ vävstol som kunde bearbeta tyger på ett snabbt och exakt sätt. Unikt för den tiden. Konstruktionen av vävstolar ledde Suzuki till betydande tillväxt fram till andra världskrigets utbrott. 

Slutet på kriget förändrade scenariot där Suzuki övervägde att gå in i mobilitetssektorn. Shinzo Suzuki, dåvarande direktör för bolaget, fick 1951 idén att introducera ett system som gjorde att man kunde använda cykeln på ett normalt sätt med motorn avstängd och att använda samma kedja för att applicera motorkraften på hjulet.

Yoshichika Maruyama var ansvarig för projektet, han hade arbetat med prototypen av en bil före kriget och var en sann motorentusiast. Tack vare den industriella erfarenheten med konstruktionen av textilvävstolar gick övergången från ritbordet till verkstaden så snabbt att man i januari 1952 påbörjade tester av den första prototypen, kallad Atom och utrustad med en 30 kubik-motor. Månaden efter kom den andra prototypen, en 36 kubik med en maximal effekt på 1 hästkraft vid 4 000 varv.

Så föddes Power Free och den 5 juni 1952 lanserades tvåhjulingen, men fick året efter att lämna över rollen som flaggskepp till Diamond Free 60 kubik vars försäljning till en början uppgick till cirka 4000 enheter per månad för att sedan öka till 6000.

1960 deltog Suzuki i det första loppet någonsin under Tourist Trophy på Isle of Man. Alla tre Suzuki-deltagarna fullföljde loppet.

Och, tio år efter att Power Free lanserades körde nyzeeländaren och den före detta rugbyspelaren Hugh Anderson sin Suzuki först över mållinjen i 125cc-klassen på Autódromo Oscar Alfredo Gálvez i Buenos Aires, Argentina.

Allt började för 70 år sedan med den lilla Power Free motorcykeln, och resten är historia.