Tekniken kring batterier sker i en rasande fart, många gånger på högskolor och universitet med fokus på utvecklingen av framtida teknik. Till exempel på Pennsylvania State University där ett team av ingenjörer arbetar med batterier som kan laddas på så snabbt som tio minuter.
Teamet leds av Chao-Yang Wang som har gjort några betydande framsteg de senaste åren. Under 2016 utvecklade teamet ett självreglerande temperatursystem för att lösa problemet med litiumbatteriers dåliga prestanda i kalla klimat. Baserat på en nickelfolie som snabbt värmer upp batteriet i extremt kalla förhållanden.
Forskarna använde denna metod 2019 för att ladda en litiumbatteriprototyp vid höga temperaturer, vilket vanligtvis skulle få batteriet att försämras. Den här gången värmdes batteriet upp snabbt – på bara 30 sekunder – genom att använda en tunn nickelfolie genom vilken elektroner passerar innan de omedelbart kyldes ner igen. Enligt denna studie kan ett elfordonsbatteri vara fulladdat på under 10 minuter, vilket ger en räckvidd på 320 till 482 kilometer.
I en nyligen släppt studie har forskarna arbetat vidare med denna teknik ihop ett nytt prototypbatteri och dess snabbladdning med ökad energitäthet. Enligt forskarna motsvarar detta cirka 804 672kilometer körda genom snabbladdning eftersom batterierna kan laddas till 70 procent på bara 11 minuter, totalt 2 000 cykler.