STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

Utmaningar för MC-tillverkare

ACEM
Bild: ACEM

Från covid-19 till krisen i Suezkanalen, till brist på halvledare, och tillbaka till covid-19 igen. Motorcykeltillverkare har hanterat logistikrelaterade problem under lång tid. Nu kan även skyhöga fraktkostnader hindra dem från att leverera bokade enheter till väntande kunder.

Därtill kan energikrisen i Kina bli till en katalysator som sätter i gång en magnesiumbrist. Uppskattningsvis producerar Kina 90 procent av världens magnesium i Kina, och 95 procent av Europas magnesium kommer från Kina. I september och oktober föll produktionen dramatiskt, något som kan sippra ner till motorcykelindustrin under de kommande veckorna och månaderna.

Ökade kostnader

Harley-Davidson har implementerat ett tillägg på två procent för att hantera de ökande produktions- och fraktkostnaderna. Många europeiska tillverkare höjer också priserna. Orsaken är att på grund av den ökade globala importen så har priset på fraktcontainrar tiodubblats på två år. 

Den 8 november 2019 kostade en fraktcontainer 1 325 amerikanska dollar. Att jämföra med den 8 november 2021 då samma container kostar 10 321 amerikanska dollar.

Som ett resultat höjer många europeiska märken priset med 400 euro. De extra avgifterna hjälper till att kompensera för de extra kostnaderna för frakt, som har ökat med 16 procent bara mellan 2020 och 2021. 

Men, trots alla utmaningar så har MC- branschen klarar sig bra, och samma faktorer som har drivit upp kostnaderna kan få kostnaderna att återgå till det normala.