Yamaha har utvecklat och tillverkat elfordon i tre årtionden. Nu kommer nya Neo EV, som drivs av den nya generationens inbyggda elmotor, Yamaha Integrated Power Unit, YIPU. Den direktdrivna navmonterad elmotor ger enligt tillverkaren en jämn, tyst och effektiv framdrivning och bjuder på en bekväm körställning.
Neo EV kommer med ett borttagbart Yamaha-litiumjonbatteri på 50,4 V/19,2Ah, vikt endast åtta kilo. Batteriet är placerat under sadeln i mitten av chassit, och ger hög uteffekt till bakhjulet. Yamaha har själva utvecklat och producerat batteriet som ger en räckvidd på cirka 37 kilometer vid full laddning när det testas i WMTC-klass 1 i STD-läge vid en batteritemperatur på 25°C. Det finns möjlighet att ansluta ett andra batteri.
Föraren kan välja mellan två olika körlägen, STD och ECO, och det är enkelt att växla läge i farten med reglaget på höger handtag. STD-läget har den högsta effekten på 2,06 kW vid 40 kilometer i timmen, och är konstruerat för allmänt bruk på vanlig väg.
Neo EV kommer med smart Key-system samt LCD-instrumentering med utbud av information och anslutning till skoterns CCU via Yamahas smartphone-app MyRide. Ett 27 liters förvaringsfack under sadeln har plats för en öppen hjälm eller ett andra batteri.
NEO finns ute hos återförsäljare från och med juni 2022. Pris 35 900 kronor.