STÖRST
BREDAST
OBEROENDE
NYTT NUMMER UTE NU!
Link to Facebook Link to Instagram
Senaste omslaget av MC-folket

Yamaha satsar på airbagsystem på MC

Bild: Autocar Professional.

Indiska nättidningen Autocar Professional skriver att Yamaha arbetar på att utveckla ett eget krockkuddesystem för motorcyklar. Enligt uppgift forskar Team Blue aktivt efter sätt att förbättra förarens säkerhet. 

I en intervju med Autocar Professional säger Yamahas tekniska forsknings- och utvecklingscenters chef Heiji Maruyama följande:

-Ja, vi överväger krockkuddar för motorcyklar. Redan några företag har gjort tillkännagivanden och flera andra går samman för denna utveckling. Jag tror att en del redan finns på marknaden, och vi utvecklar också detta. Men vi kan inte göra en färdplan för lanseringen nu.

Han beskrev även skillnaderna i krockkuddesystem och andra kompletterande säkerhetssystem i bilar, och hur de kan jämföras med motorcyklar. På MC är naturligtvis formfaktorn mycket annorlunda, liksom storleken. Ytterligare överväganden med förare inkluderar det faktum att säkerhetsbälten inte är inblandade på motorcyklar, och förare tenderar också, av nödvändighet, att röra sig mycket oftare än förare och passagerare i bilar. Detta kan i sin tur göra det svårare att formulera ett skyddssystem som på ett adekvat sätt förbättrar förarens säkerhet. Enligt Maruyama kommer Yamaha att göra sitt bästa för att undersöka och ta itu med dessa frågor. 

-Vårt mål är att integrera tekniken i en liten maskin och tekniskt sett har vi kommit till ett mycket moget stadium.

För precis ett år sedan gick Honda ut med sitt mål att nå noll dödsfall i kollisioner till år 2050. Samtidigt tillkännagav Piaggio och bilkrockkuddetillverkaren Autoliv att de undertecknat ett gemensamt utvecklingsavtal som syftar till att skapa ett tvåhjuligt krockkuddesystem. Ett projekt som man visade upp under mässan i Milano, på en MP3 skoter.